divendres, 20 de maig del 2016

La mediació a l'escola - ESC Sant Iscle de Vidreres


Nom del centre: Escola Sant Iscle de Vidreres
Nivell: Educació Primària (Cicle superior)

Part teòrica

Què és la mediació?
  • La mediació és un procés pel qual, dues parts sol·liciten la intervenció d’una tercera part neutral que col·labora en la resolució d’un conflicte.
  • Els mediadors ajuden a resoldre el conflicte mitjançant el diàleg.
Perquè és necessària?
  • Consideració del paper de mediador com una eina pedagògica.
  • El conflictes es resolen amb paraules. Es poden gestionar de forma pacífica, dialogant, treballant en empatia i aprenent a escoltar.
  • Aprofitar el conflicte com a instrument de creixement personal i grupal.
Objectius:
  • Prendre decisions i a actuar.
  • Estimular el pensament.
  • Potenciar l’empatia.
  • Aprendre a afrontar la realitat i reforçar en l’adversitat.
  • Formar a l’alumnat i ajudar-lo en aquest treball.
Part pràctica per cursos

Curs 2014-15

Formació
  • El curs passat es va plantejar als alumnes de 5è la proposta de fer de mediadors el següent curs.
  • Van acceptar aquesta responsabilitat, i van manifestar-se disposats a dedicar-hi una part del seu temps d’esbarjo  (1 o 2 patis al trimestre).
  • A partir del 2n trimestre del curs 2014-15, a l’hora de tutoria, es van portar a terme algunes  sessions enfocades a la formació dels mediadors.
Els mediadors són alumnes de 6è, i fan de mediadors a l'hora del patí per tots els alumnes d'educació primària.
 
Activitats realitzades

  • Observació dels conflictes que s’originen en el pati. 
  • Detecció i classificació dels tipus de conflictes que solen sorgir.
  • Anàlisis dels conflictes (el per què). Escenificació de conflictes, jocs de rol...
  • Recerca de possibles solucions als conflictes.
  • Establiment de normes i pautes d’actuació del mediadors. 
  • Els alumnes van arribar a algunes  conclusions.
Conclusions a les quals vam arribar
  • Els conflictes no són fàcils però existeixen i s’han d’afrontar.
  • Cadascú viu i explica les diferents situacions de conflicte a la seva manera.
  • Amb la mediació no deixarà d’haver conflictes a l’escola però creiem que a la llarga n’hi haurà menys i els sabrem gestionar de forma més positiva.
  • La tasca de mediació no és fàcil.Amb la mediació en sortiran beneficiat també els alumnes mediadors, que aprendran a resoldre conflictes.

Curs 2015-16

Organització:
  • Es dediquen unes sessions recordatòries i de posta en marxa amb els alumnes mediadors. 
  • Es preveu iniciar la mediació el dia 2 de novembre. 
  • Prèviament els alumnes passaran per les diferents aules per tal d’explicar als companys de l’escola quin serà el seu paper i com podran ajudar i col·laborar en la resolució de conflictes en el centre escolar.
  • Els mediadors de l’escola seran dos alumnes, un de 6è A i un de 6è B.
  • La tasca de mediació es portarà a terme cada dia a l’hora del pati.
  • Els mediadors es passejaran amb un distintiu perquè se’ls pugui localitzar fàcilment.
  • Intervindran en el moment que detectin un conflicte o quan se’ls requereixi.
  • Actuaran, sempre per parelles i d’acord a les normes establertes.
  • Disposaran d’un espai a l’escola per a poder dialogar de forma tranquil·la.
  • Al finalitzar el pati, faran una petita valoració per escrit sobre la seva tasca i la lliuraran al mestre responsable.
  • Es faran unes sessions de seguiment amb aquests alumnes al llarg del projecte.
 El paper del mestre al pati:
  • “M’ho miro de lluny”.
  • En cas que algun alumne es dirigeixi al mestre per a solucionar un conflicte, derivar-lo cap als mediadors.
  • Potenciar la confiança en la tasca dels alumnes mediadors.
  • El mestre només actuarà en cas d’extrema necessitat o quan els mediadors ho sol·licitin.

Actuació del mediador:


Presentació
  • Qui som?
  • Els mediadors es presenten.
  • M’interesso per aquestes persones que tenen un conflicte.
  • Es dirigeixen als alumnes en conflicte pel seu nom i si no saben els hi pregunten.
  • Vull ajudar-les.Expliquen breument per què són allà.
T’escolto

  • Què ha passat?
  • Els implicats en el conflicte han de poder desfogar-se i sentir-se escoltats.
  • Han de tenir l’oportunitat d’explicar la seva pròpia versió del conflicte i expressar els seus sentiments.
  • Cada persona explica el que ha passat a la seva manera.

Escolta atenta i activa
  • Escoltar sense interrupcions les preocupacions i els sentiments de cada un.
  • Mostrar interès: clarificar, resumir...
  • Parafrasejar, repetir amb les seves paraules el que expliquen les dues parts del conflicte.
  • Animar a les parts a que expliquin més, evitant la sensació d’interrogatori.
  • Respectar els silencis.
  • No jutjar.
Com ha començat?
  • Els mediadors han de poder entendre la situació.
  • Les persones necessiten privacitat per tractar els seus conflictes. Si cal, utilitzar l’espai destinat “parlem”.
  • Parlar primer amb les dues persones per separat, si cal, sobretot si estan molt alterades.
  • Un cop més tranquils, les dues parts passen a dialogar.  Expliquen com s’han sentit..., i escolten l’altra part (es poden sentir incòmodes quan es troben).
Ambient positiu
  • Crear un clima de confiança
  • Parlar a poc a poc.
  • Repetir les frases de les dues parts.
  • No desqualificar.
  • No definir què és veritat ni què és mentida.
  • No posicionar-se.
  • Tranquil·litat.
  • No jutjar.
Aclariments
  • Fer preguntes per tal d’aclarir les explicacions dels alumnes implicats en el conflicte.
  • Si cal, parlar amb altres companys que hagin vist els fets o hi hagin participat directa o indirectament.
Proposta de solucions
  • Com podem sortir-ne del conflicte?
  • Cercar possibles vies de solució.
  • Explorar el que cada part està disposada a fer o demana de l’altra part.
  • Les dues parts han de sortir-ne satisfetes.
  • Els mediadors no poden imposar sancions ni obligar a complir acords.
Acords
  • Què fa cada una de les parts?
  • Cada una de les parts dirà el que farà cadascuna, no el que farà l’altra.
  • Com, quan i on ho fa?
Felicitació
  • Felicitar als alumnes implicats en el conflicte per haver arribat i/o acceptat un acord.
  • Els alumnes implicats es donen la mà simbolitzant l’acord.
Confidencialitat
  • No explicar allò succeït fora de la mediació.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada