divendres, 29 de gener de 2016

Jornades per la sensibilització envers la diversitat funcional - ESC Napoleó Soliva


 
Nom del centre: Escola Napoleó Soliva
Nivell: Educació Primària

Descripció de l’activitat:
L’Escola Napoleó Soliva ha organitzat unes Jornades per la sensibilització envers la diversitat funcional. Han anomenat la jornada: “La Supermoguda”

Objectiu:
Conèixer de més a prop la discapacitat auditiva, visual i motriu.


Activitats:
1. Intercanvi d’experiències amb en Toni, membre de la ONCE on explicava l’experiència del dia a dia d’una persona cega.

2. Mostra de llenguatges de signes amb la col·laboració de la Marta com a intèrpret de la Llengua de Signes.



3. Altres activitats com pintar la cara, “terra, mar i aire”, un circuit amb cadira de rodes”, “la gallineta cega”...

4. Projeccions de vídeos amb la sensibilització de la diversitat funcional.

5. Coneixem el "goalball"

6. Gravació de la jornada per part del Club Súper Tres.

7. Cloenda amb una "Flasmob" on tothom va cantar la cançó de "Tots som súper" i en aquest moment van aparèixer la Pati Pla i la Lila del Club Súper Tres. El millor regal que podien esperar els alumnes de l'Escola Napoleó Soliva.

Aquí us deixem l'enllaç del vídeo resum que va fer el Club Súper Tres de les Jornades de Sensibilització envers la Diversitat Funcional:


Més fotografies de la jornada:







Trobareu més informació a:
La Supermoguda del súper tres a l'Escola Napoleó
"Goalball"

dijous, 21 de gener de 2016

Dinamització de patis - ESC Mn. Joan Batlle



Nom del centre: Escola Mn. Joan Batlle, Blanes
Nivell: Educació Primària



El joc és un element essencial pel desenvolupament integral dels infants. Representa un mitjà de relació i intercanvi a més de ser d'una determinada manera que té el nen/a de fer-se seu el món que l'envolta.

“El uso del espacio no es igualitario, y se halla regido por relaciones de poder generalmente invisibles que hay que modificar, dado que de otro modo van a perpetuarse las diferencias de trato entre los individuos en función de su sexo.”

Subirats M., Tomé A. (2007) Balones fuera. Reconstruir los espacios desde la coeducación. Barcelona. Octaedro.


1. Partim de les observacions fetes al pati de l'escola:
  • Des de l'Educació Infantil fins a Cicle Superior els nens/es tendeixen a jugar a futbol i a jocs de pilota. 
  • Les nenes mostren una actitud més passiva (dialogant). 
  • Els dies de futbol ocupen la pista els nens. Les nenes ocupen majoritàriament la resta de l'espai.
  • No hi ha joc a la zona del bosc.



2. Cal fer alguna intervenció per potenciar una actitud més activa en les nenes i dinamitzar altres jocs de pati que no sigui la pilota.

Ens proposem els següents OBJECTIUS:

  • Noves normes d'utilització del pati: 1 DIA SENSE PILOTA. Tots els dimecres.
  • Potenciar l'ús dels jocs de taula i tradicionals pintats al pati.
  • Recopilació de diferents jocs tradicionals .
  • Introduir jocs de taula i potenciar i dinamitzar altres jocs de pati.
  • Potenciar la cura de tots els espais , persones i coses de dins i de fora de l'escola.
  • Potenciar la zona de joc del bosc.
  • Treballar els valors implícits en el joc compartit: respecte, sociabilitat, participació, generositat, cooperar, compartir...
  • Aprendre a esperar quan cal i respectar els torns de participació.
  • Estimular l'esforç i la participació personal i col·lectiva per tal d'assolir els objectius de cada joc.
  • Aprendre a valorar l'esforç i les capacitats de tots els companys/es.
  • Conèixer noves maneres i possibilitats de distreure's i passar-s'ho bé amb un grup de companys/es.
  • Gaudir jugant.
  • Identificar elements representatius del pati.
  • Comunicar-se emprant el català com a Llengua vehicular dins de l'escola.
  • Promoure per igual la participació dels nens i les nenes en tot tipus de joc, posant especial èmfasi en aquelles que tradicionalment han estat carregades d'elements més discriminatoris, per minimitzar-los, i oferir a tothom les mateixes possibilitats per realitzar-les.


3. Com ens organitzem?

Per una bona organització, el pati es dividirà en diferents espais en funció dels jocs.

Tots els materials dels jocs es col·locaran en caixes diferents.

Tot i que no és obligatori jugar als jocs proposats, el professorat animarà als alumnes a participar-hi.

Una setmana faran de responsables de les proves els alumnes de 6è A i l'altre de 6è B.




4. Els espais


Hi ha 7 “estacions” repartides en tot el pati.
1. Espai sorra (al costat de l'hort): Estirar cues. 
2. Jocs tradicionals (al costat de la pista): 6 Jocs dibuixats al terra 
3. Pista: PITXI (disc) 
4. Bosc: “Amagar fotos” i “Fet i Amagar” 
5. Pati de Sorra (costat del pati d'infantil): Jocs de punteria + escacs. 
6. Jocs tradicionals 2 (a dalt de les grades): 5 jocs dibuixats al terra + jocs de taula. 
7. Gimnàs: Ball



5. Les caixes


Cada caixa tindrà un full amb un inventari dels jocs que conté. Aquest es situarà en un lloc visible per tal de poder fer el recompte. A més, tindran 4 petos. En la mesura que es cregui convenient s'introduiran nous jocs dins de les caixes.
  • Caixa 1: Caixa amb 25 mocadors
  • Caixa 2: xapes grans, 12 cilindres
  • Caixa 3: 6 cercles i 5 discs
  • Caixa 4: fotos aliments. 
  • Caixa 5: 3 cercles, 6 cons i 5 dics. Peces d'escacs (armari del menjador).
  • Caixa 6: Xapes, jocs de taula (oca, parxís)
  • Caixa 7: Pen drive de música
Els dimecres aquestes caixes s'hauran de treure del vestuari de minusvàlids i tomar-les a guardar en finalitzar l'esbarjo. Cada grup d'alumnes responsables de sisè les trauran al pati, recolliran els jocs i vetllaran que no en falti cap.



6. El paper dels mestres

Perquè aquesta iniciativa tingui èxit, els mestres de vigilància dels dimecres han de fer de guies en els jocs proposats. A més a més, haurem de vetllar que:
  • Es treguin les corresponents caixes els dies que toca.
  • Els alumnes facin un bon ús dels jocs.
  • Els alumnes gaudeixin i comparteixin els jocs.
  • Els alumnes facin ús de la llengua catalana alhora del pati es respectin i s'endrecin correctament a la seva caixa promoure els jocs proposats. 



7. Avaluació del projecte:
  • En les assembles que es porten a terme al llarg del trimestre es valorarà la percepció dels alumnes respecte el projecte del pati.
  • Al finalitzar el trimestre s'avaluaran les sessions del pati, per part del professorat.



Els divendres es fa una Lliga de futbol amb una nova normativa que afavoreix la participació de nens i nenes, la barreja entre classes i el joc net amb una valoració-puntuació extra en funció de l'actitud de l'equip en el terreny de joc: respecte a l'equip contrari, joc no violent, respecte a l'àrbitre...


Aquesta experiència es va explicar ràdio Blanes, en el programa de "Parlem d'educació a la 
ràdio".