divendres, 17 de juny de 2016

Proves Cangur - INS Tossa de Mar


Nom del centre: Institut Tossa de Mar
Nivell educatiu: Educació Primària i Educació Secundària
Curs: 2015-2016

La prova Cangur és una activitat impulsada per la societat internacional Le Kangourou sans Frontières, de la qual és membre la Societat Catalana de Matemàtiques i se celebra a més de 40 països repartits per tot el món. Els enunciats dels problemes es preparen en una reunió internacional organitzada per l’associació Le Kangourou sans Frontières i els estudiants de tot el món s’enfronten a la mateixa prova.

Aquest curs 2015-16, com ja fa 7 anys, l’Institut de Tossa de Mar es va preparar a partir de l’octubre per portar a terme les Proves Cangur de Matemàtiques. Es va informar a tots els alumnes de 4t i Batxillerat de la possibilitat de participar-hi amb el compromís de realitzar un dossier d’exercicis preparatoris de la prova, amb els models de les proves d’anys anteriors. Durant tot el curs, una de les 4 hores de Matemàtiques està dedicada a les competències básiques i és durant aquesta classe on els alumnes reben l’ajut per a resoldre els problemes que sorgeixin.

Es dóna un termini de 15 dies per inscriure’s a la prova. Els participants, un cop enviada la llista i abonada la inscripció de 4€, subvencionada per l’AMPA, ja no es poden modificar.

Aquestes proves representen un repte i és tot un esdeveniment tant a nivell d’institut com a nivell de poble. La majoria de pares coneixen la seva existència i ja ho veuen com una activitat habitual de cada curs, fins i tot ens acompanyen pares. El transport també corre a càrrec de l’Ajuntament.

Aquest any el nostre institut només hi ha participat amb 44 alumnes de 4t i 1r de Batxillerat, donat que els alumnes de 3r havien de realitzar la prova en el mateix institut. Els professors hem valorat que és molt més engrescador poder sortir a un altre centre, trobar-se amb alumnes d’altres institut i poder gaudir d’un matí d’activitat fora de l’edifici habitual. Creiem que el fet de realitzar la prova en el mateix institut, la converteix en un examen més de tots els que fan, sense cap il·lusió nova ni cap estímul que els tregui de la monotonia quotidiana.

En la comissió de les Proves Cangur de la Selva marítima hi participem 5 instituts, les professores dels quals en reunim unes setmanes abans per organitzar el dia de la Prova. La Silvia Margelí, del Coll i Rodés, és qui custòdia els exàmens i dirigeix l’activitat. S’ha d'adequar i organitzar el lloc físic de la prova, que és el Pavelló Esportiu de l’Escola Pompeu Fabra, per la qual cosa comptem amb la col·laboració inestimable dels Ajuntaments de Lloret de Mar i de Tossa de Mar.

Fins ara es realitzava la prova durant el mes de març, però aquest curs ha sigut el dijous dia 7 d’abril. Ja és la vuitena edició en la que el nostre Institut hi participa. Els participants han de resoldre 30 reptes matemàtics de dificultat creixent i de resposta tancada, amb cinc opcions per a cada problema, i per fer-ho tenen una hora i quart.

Abans de l’inici de la competició, els Regidors de Cultura de Lloret i de Tossa van encoratjar els participants a “continuar endavant” perquè són “les generacions del futur de Tossa i de Lloret de Mar”.

Després de la prova, tots els alumnes de tots els instituts participants van ser convidats a esmorzar pels Ajuntaments de Lloret i Tossa. És en aquell moment quan els alumnes es relacionen entre ells, preguntant i comprovant els resultats dels exercicis.

Va ser una jornada matemàtica molt profitosa perquè vam aprofitar per visitar la Casa de Cultura de Lloret, amb cita prèvia, per poder gaudir de l’exposició de pintura del concurs de la setmana anterior a Lloret, obres de pintors amateurs.

Sempre ens havien lliurat els diplomes de cada alumne una setmana després, però aquesta vegada ens els han enviat per correu electrònic i l’Ajuntament de Tossa ens els ha imprès per poder-los lliurar  en l’acte del dia de final de curs.

Els resultats de la prova ens arriba al centre en forma de llistat de codis. La professora de matemàtiques situa cada alumne en el seu codi i tots saben a quin lloc del rànquing han arribat. No hi ha nota numèrica.

Els primers classificats reben llibres i subscripcions gratuïtes, igual que el centre d’on procedeixen i tota la resta de participants rep l’encoratjament dels seus companys i professors per al següent curs.

Més fotografies:

Intercanvi i comentari dels resultats dels exercicis


  
Recuperant forces a l'esmorzar


 Els professors de cada institut

divendres, 10 de juny de 2016

Investiga amb Recercaixa - ESC Quatre Vents


Nom del centre: Escola Quatre Vents de Blanes
Nivell educatiu: Educació Primària
Curs: 2015-2016

Aquest any l’escola Quatre Vents de Blanes ha participat en el projecte Investiga amb Recercaixa, una activitat que ens ha permès treballar amb l’equip de Protesta i Desigualtat (investigadors que treballen a la Universitat Autònoma de Barcelona).

L’objectiu
del programa és apropar als alumnes la recerca que es fa actualment a les Universitats públiques catalanes i permetre als investigadors difondre la seva tasca fora de l’àmbit universitari.

El passat 28 de maig va tenir lloc l’acte de cloenda de l’Investiga amb el Recercaixa en el recinte del Cosmocaixa a Barcelona. Al Cosmocaixa els alumnes van poder defensar el seu treball de recerca en un congrés i una fira. En l’apartat Fira els alumnes estaven en una sala on podien veure el treball realitzat per altres centres i alhora defensaven i explicaven la seva feina. En l’espai congrés, molt més oficial, fèiem difusió de la feina realitzada davant de les altre escoles. 

La Dra. Eva Anduiza, com a Investigadora Principal del projecte, ens va acompanyar durant tota la jornada. També ens va acompañar la Sheila González que treballa amb l’Eva i forma part del Departament de Ciència Política i Dret Públic de la Universitat Autònoma de Barcelona.

En el nostre treball de recerca hem volgut donar resposta a la pregunta “Com és què a l’escola Quatre Vents de Blanes, que ja té 30 anys, encara no disposem de gimnàs ?”. A partir d’aquesta pregunta d’investigació, els alumnes de 5è han:
  • Llegit i analitzat les diferents lleis d’educació per tal de comprendre el canvi que l’educació física ha experimentat des de l’ inici de la democràcia en el sistema educatiu.
  • Entrevistat a membres de la Direcció de l’escola Quatre Vents, de l’AMPA de l’escola i de l’Ajuntament per tal de conèixer les necessitats del centre i d’identificar les responsabilitats polítiques. 
  • S'ha realitzat una recerca sobre la situació de la resta d’escoles de Blanes i, també, sobre l’evolució dels governs locals, autonòmics i estatals. 
  • Aplicat diferents tècniques de recerca com les enquestes i l’anàlisi documental. 
  • S'ha dissenyat d’acord a la normativa, el nostre futur gimnàs.  
  • Finalment, hem treballat en una campanya de recollida de signatures per a materialitzar el nostre projecte. 
  • Podeu veure el Prezi que vam utilitzar per fer la nostra presentació a l’espai congrés en el següent enllaç. 
  • També podeu veure el nostre treball dia a dia a la pàgina web del cicle. (enllaç)
Més informació

dimarts, 7 de juny de 2016

Exposició dels alumnes de batxillerat artístic - INS Ramon Coll i Rodés


Nom del centre: Institut Ramon Coll i Rodés de Lloret de Mar
Nivell educatiu: Batxillerat
Curs: 2015-2016

Aquest treball forma part de Projectes innovadors a l'Educació Artística a Catalunya. Des de fa vuit edicions, els alumnes de Batxillerat Artístic de l'institut Ramón Coll i Rodés realitzen una exposició a la Sala d'exposicions Municipal de Lloret de Mar.

La idea de fer una exposició respon a un objectiu principal: donar a conèixer la feina que fan els nostres alumnes, mostrant les seves creacions artístiques en una sala situada en el centre de la població.

Per això, cada curs es tria un tema al voltant del qual gira l'exposició. Alguns dels temes que s'han treballat són la “Trajectòria”, “Dualitats”, “Móns calidoscopis” i “Idees en moviment”. Enguany el tema de referència és la “flexibilitat”, entesa com una qualitat de la ment creativa, que permet buscar diverses solucions a una mateixa premissa.

Els alumnes treballen el tema, guiats per les seves professores, des de les diferents assignatures del batxillerat (Dibuix Artístic, Volum, Tècniques, Disseny, Cultura Audiovisual i Dibuix Tècnic). De manera que han de crear diferents obres en diferents disciplines.

El projecte es completa amb la visita de l'alumnat de l'ESO a l'exposició, acompanyats per les seves professores de “Visual i Plàstica”. Els alumnes observen les produccions artístiques dels seus companys durant l'exposició i comenten amb profunditat les obres a classe.

Enguany l'exposició que s’ha preparat tenia com a tema la flexibilitat. La flexibilitat entesa com una qualitat de la ment, sobretot, de la ment creativa.

Amb la professora de l'assignatura de Volum s’ha treballat com la naturalesa és flexible i pot adaptar-se a les condicions del medi. S’ha creat també, una instal·lació de manera que, els elements naturals estan adaptats al terreny i creen diferents formes. La instal·lació estava acompanyada d'una projecció feta des de Cultura Audiovisual.

A l'assignatura de Dibuix Tècnic van treballar la idea de treballar la tipografia a partir de la geometria plana, des de l'assignatura de Disseny es va pensar el cartell i totes les aplicacions gràfiques i es va fer el disseny de làmpades simbolitzant així la flexibilitat de cadascun dels processos projectats.

Cada tema i cada exposició serveix per revisar el que ha fet, i per a generar noves creacions artístiques defensant una idea i un projecte. Els alumnes han de treballar en equip, i a l'hora individualment, tot pensant que les seves produccions artístiques estaran exposades al públic.

Objectius per als alumnes de Batxillerat:

1- Ordenar els sabers del curs en forma d'exposició, treballant una idea des de diferents matèries (saber elaborar una obra amb un sentit coherent).

2- Presentar els propis treballs artístics al públic i donar a conèixer les pròpies creacions artístiques des de diferents disciplines.

Objectius per als alumnes de Visual i Plàstica (1r, 2n, 3r i 4t d'ESO):

1- Veure, observar i interpretar les produccions artístiques dels alumnes de Batxillerat.

Per als alumnes de Batxillerat és una oportunitat de que les seves obres no es quedin només en exercicis de classe sinó que les puguin exposar fora de les aules. Aquest fet és molt important ja que per la majoria és la primera vegada que veuen les seves obres exposades en un espai públic.




Més fotografies:


dilluns, 6 de juny de 2016

Primera revista - ESC Nova de Maçanet de la Selva


Nom del centre: Escola Nova de Maçanet de la Selva
Nivell educatiu: Educació Infantil i Primària
Curs: 2015-2016

L'Escola Nova de Maçanet de la Selva edita la primera revista. L'objectiu d'aquest projecte és que l'alumnat sigui partícip en la creació de la revista. És per això, que és una revista realitzada per tots els alumnes de l'escola. Cal a dir, que tots estan molt engrescats en aquest projecte.

En aquesta revista hi podreu veure diferents àmbits que es treballen a l'escola.  Per exemple, els ambients d'aprenentatge, la formació de famílies, els tallers expressius de primària, els projectes, la llengua estrangera (anglès), assembles i educació emocional, grups interactius, l'hort, i molt més.

App Edukids - COL Immaculada Concepció


Nom del centre: Col·legi Immaculada Concepció de Lloret de Mar
Nivell educatiu: Educació Secundària (4t ESO)
Curs: 2014-2015

Els protagonistes d'aquesta experiència educativa són un grup d'alumnes de 4t d'ESO del col·legi de la Immaculada Concepció. Aquest any han participat en la proposta didàctica "Mobilitzem la Informàtica" del programa mSchools la qual planteja la matèria com un projecte.

Aquest projecte que consisteix en la creació d'una App, simulant la creació d'una empresa, i desenvolupant-la fins a arribar a un producte final.

Donat que actualment les TIC estan revolucionant el món, volen transmetre a través dels nous dispositius, els més petits puguin aprendre coses senzilles com els colors, els números, diferents sons, paraules... D'aquesta manera, podrien repassar a casa el que els ensenyen a l'escola.

La companyia que han creat per començar a donar forma l'han anomenada Avengers; i l'aplicació l'han anomenat EDUKIDS. Aquesta App es totalment: educativa, didàctica, innovadora i amb un gran potencial.

Està destinada principalment als nens d'Educació Infantil, ja que, en l'àmbit del centre, fem un programa d'apadrinament amb els nens de P-3, i hem pogut veure de prop com són, el que treballen, com pensen... Ens va cridar tant l'atenció que vam pensar a fer alguna cosa que els pogués beneficiar d'alguna manera.

Més informació 
(Professor Jordi Gibert)


Projecte musical - INS Rocagrossa


Nom del centre: Institut Rocagrossa de Lloret de Mar
Nivell educatiu: Educació Secundària Obligatòria i Batxillerat
Curs: 2015-2016

Els principals protagonistes d'aquesta experiència educativa són els alumnes d'ESO i Batxillerat de l'Institut Rocagrossa de Lloret de Mar. La professora Carmen Pérez, tenint en compte el paper important que tenen les matèries de música, arts escèniques i dansa pel desenvolupament integral dels alumnes, va pensar en fer un projecte “creixent” que desenvolupés la visió global i integradora de les arts per part de l'alumnat, considerant aquestes actius culturals de primer ordre.

Un dels objectius principals era que l’alumnat adoptés una actitud activa, de comprensió i experimentació durant el seu procés formatiu al llarg del seu pas per l'Institut Rocagrossa.

Així que, fa nou anys, es va posar en marxa la creació d'una “Coral”, on els alumnes agafen les primeres nocions sobre l'instrument de la veu.

Des de llavors, cada any el centre participa a “La trobada de Corals d'Instituts de Secundària de Catalunya” i a la Trobada de Corals de Lloret de Mar. Aquesta part del projecte es treballa dins del currículum ordinari de música i es reforça amb una optativa a primer i segon curs de l'ESO.

Una vegada consolidat el projecte de coral, en el curs 2011-2012, ens vam plantejar la creació d'una “Orquestra”. El grup d'alumnes que va començar no tenien coneixements previs musicals però eren alumnes amb molta il·lusió, ganes d'aprendre i de formar-se musicalment.

El temps de dedicació per la seva formació va sortir de totes les hores del pati i fora de l'horari lectiu. La coordinació del projecte “orquestra” va ser a càrrec de la mateixa professora de coral, Carmen Pérez.

Any rere any el grup s'ha anat consolidant. Actualment tenen una trajectòria considerable. Han estat finalistes del “Destaca't”, concurs a nivell estatal de gran prestigi. També van ser finalistes del “Musicaula” de Madrid.

Han col·laborat en nombrosos events culturals a nivell comarcal i també amb actuacions en ciutats com Barcelona i la Bisbal en tota mena de festes i locals. En 2016 han començat els preparatius per un nou espectacle, i la creació i enregistrament del seu primer treball “Antimaterial”.

El següent pas va ser introduir a l'institut el grup de danses de secundària, durant el curs 2014-2015. Els alumnes han aprés a ballar danses tradicionals i modernes, desenvolupant l'expressió corporal i rítmica. Aquesta part s'ha treballat amb tots els grups de 2n a 4rt dins del currículum ordinari.

Cada festival de nadal es realitza una exhibició de danses i al maig participem a la “Trobada de música i danses d'instituts de secundària” que aquest curs s'ha fet a Sant Vicenç de Montalt. Per a la propera edició hem fet la proposta de ser el centre organitzador amb la col·laboració de l'ajuntament de Lloret de Mar. A continuació teniu el vídeo d'aquesta trobada de música i danses d'instituts de secundària.


Finalment el projecte culmina en la formació de “l'aula de teatre”. Cada curs es treballa un musical, on unifiquem tots els conceptes assolits al llarg de tota l'ESO tant dins la matèria de música com a les diferents optatives ofertades. El primer musical que vam representar, a final del curs 2014- 2015, va ser “Mamma Mia”. Formava part del programa oficial del festival de teatre “Costa Brava” realitzat al teatre municipal de Lloret de Mar. 


Aquest curs estem treballant el musical “Into the Woods”. Aquest projecte va dirigit a alumnes dels grups de de 3r, 4t d'ESO i Batxillerat. Es reforça amb una matèria optativa i també amb hores fora de l'horari lectiu.

Tenint en compte que l’enfocament de l’aprenentatge per competències de les arts ha de permetre que l’alumnat prengui consciència de les seves capacitats i habilitats d’expressió artística, les explori, les canalitzi i les desenvolupi al llarg de la seva escolarització. Pensem que la millor manera de fer-ho és mitjançant la pràctica tal i com fem al Institut Rocagrossa.

Més informació
(Professora Carmen Pérez)

Batecs musicals - ESC Pere Torrent


Nom del centre: Escola Pere Torrent de Lloret de Mar
Nivell educatiu: Educació Primària
Curs: 2015-2016

Durant aquest curs 2015-16 a la nostra escola hem iniciat un projecte amb l’objectiu de proporcionar als alumnes una educació transversal de les àrees curriculars a través de la música. 

Aquest projecte es desenvoluparà al llarg de quatre anys de manera progressiva amb el propòsit final de donar una educació global amb la música com a motor dels aprenentatges, així com ampliar les nocions musicals dels nostres alumnes.

Amb motiu d’aquest projecte, anomenat Batecs Musicals, hem portat a terme la Setmana de la Música. Durant aquesta setmana hem treballat el projecte interdisciplinar de l’escola, el fòrum de les llengües, i hem aprofitat per enllaçar-lo amb moltes activitats musicals.


Els alumnes han pogut realitzar tallers actius de percussió, gaudir d’audicions didàctiques amb instruments d’arreu del món i presenciar concerts de música clàssica.

El resultat ha estat fantàstic i molt enriquidor per a tota la comunitat educativa. Participar de manera activa en les activitats musicals ha entusiasmat a l’alumnat que ha respòs de manera molt positiva. A més, s'ha comprovat com la música és una eina no només per millorar els aprenentatges sinó també per la millora de la cohesió social.

Més fotografies: 



divendres, 3 de juny de 2016

Metre cúbic - COL Immaculada Concepció


Nom del centre: Col·legi Immaculada Concepció de Lloret de Mar
Nivell d'estudis: Educació Primària
Curs: 2015-2016

Des del nostre col·legi Immaculada Concepció de Lloret de Mar volem compartir aquesta experiència educativa en l'àmbit de les matemàtiques.

https://mail.google.com/mail/ca/u/0/#inbox/1550b1267c84a856?projector=1Us expliquem una activitat que s'anomena “Omplir el metre cúbic”. Al final de tot veureu un vídeo que forma part de les diferents activitats que fem per celebrar el Dia Mundial de les matemàtiques. Des de l’any 2000, el dia 12 de maig ha estat declarat el Dia Mundial de les matemàtiques. 

Nosaltres el celebrem durant 2 setmanes, on es presenten a l’entrada de l’escola jocs de matemàtiques, curiositats matemàtiques, enigmes, material manipulaple, etc.

Durant aquests dies es fan “visites guiades” on s’explica, amb material adequat a cada edat, aspectes recreatius de les matemàtiques. L’exposició la visiten tots els nens de l’escola des de P-3 fins a secundària amb el seu tutor/a o amb el mestre/professor de matemàtiques.

Aquest any l’objectiu era omplir entre tots el metre cúbic per entendre i comprovar que un metre cúbic és igual a 1000 litres. Dies abans, varem fer una crida a nivell de tota l’escola per recollir el màxim de tetrabriks d’un litre.

Després de muntar l’estructura, varem anar omplint l’espai amb els tetrabriks. Val a dir que els tetrabriks s’havien de portar nets i amb el tap tret i precintat. Aquests tetrabriks es varen anar agrupant amb una goma de 5 en 5 i per marques perquè quedés més homogeni, per facilitar la seva construcció.

El metre cúbic el varem omplir amb 800 tetras, no 1000 ja que hem de tenir en compte que l’envàs també ocupa un volum determinat. L’objectiu era tenir consciència del que representava tenir tota l’estructura del metre cúbic plena. ¡Entre tots ho hem aconseguit!



Aquí teniu el vídeo:

Lapbook a l'àrea de medi - ESC Esteve Carles



Nom del centre: Escola Esteve Carles de Lloret de Mar
Nivell educatiu: Educació Primària (2n)
Curs escolar: 2015-2016

Aquest any a l’escola Esteve Carles de Lloret de Mar hem introduït a l’àrea de medi l’elaboració del lapbook. Lapbook és una carpeta o arxivador desplegable fet de cartolina que conté notes, dibuixos, mini llibres, fotos i altres materials que recullen d’una manera organitzada i molt visual informació detallada sobre el tema central.

La seva principal utilitat és que concentra tota la informació molt gràficament i fa que
el nen aprengui divertint-se.

Fins ara l’àrea de medi l’hem estat treballant amb projectes i aquest any a nivell de 2n de primària hem realitzat el lapbook de les plantes i dels planetes. Estem molt contents dels resultats, els nens s’han mostrat molt participatius i realment assoleixen els continguts amb més facilitat i rendeixen molt més que amb el treball ordinari.

Aquest proper curs s’intentarà implementar un lapbook per curs en alguna de les àrees. Ara estem preparant el darrer lapbook que és de llengua.

Anomenem alguns dels avantatges de treballar amb lapbook:
  1. Aprenen utilitzant les seves habilitats i els seus interessos com a mitjà de connexió perquè la tasca sigui atractiva.
  2. Aprèn del procés perquè li farà adquirir i posar en pràctica estratègies que li serviran al llarg de la seva vida: planificació, síntesi, creativitat, avaluació, presa de decisions, etc.
  3. Haver après mentre treballava en la recerca i organització de la informació li facilitarà l’estudi i la memorització.
  4. Tot el que aprengui durant el procés ho recordarà amb més facilitat i durant més temps, ja que associarà conceptes que serà capaç d’utilitzar
  5. És flexible a qualsevol edat, nivell educatiu i assignatura.
  6. Atén a les diverses necessitats (intel·ligències múltiples).







dijous, 2 de juny de 2016

Felicitats t'han regalat un mòbil! - INS Ramon Coll i Rodés



Nom del centre: Institut Ramon Coll i Rodés de Lloret de Mar
Nivell educatiu: Educació Secundària (1r ESO)

Fa anys que el nostre institut Ramon Coll i Rodés forma part de la Xarxa de Competències Bàsiques. Aquest any, l’equip impulsor format per professores de diferents matèries, dins dels diferents projectes elaborats, hem fet la redacció i posada en pràctica d’una matèria optativa a primer d’ESO anomenada "Felicitats t'han regalat un mòbil!"

És una optativa nova, plantejada des del punt de vista competencial. Hem anat seguint el treball a la xarxa i això ens ha permès ordenar aquesta experiència mitjançant l’edició d’un bloc, el diari d’un treball per projectes.

http://blocs.xtec.cat/xcbprojecte28/category/naturalesa/treballem-en-equip/En aquest bloc hi anem posant tot el material, fitxes, rúbriques de com avaluar, l’elaboració de grups i les opinions dels alumnes.  

En el nostre centre volíem introduir el reciclatge i vam pensar que la millor manera de fer-ho era involucrant els alumnes. A partir del telèfon mòbil, els alumnes s’han qüestionat preguntes i han posat de manifest coneixements previs que ja tenien.

A partir d’un  Brain Storming (pluja d'idees), de la paraula mòbil han sorgit diferents conceptes com vidre, esclavitud, diners, tarjeta sim, comunicació, entreteniment, bateria, plàstic, coure, càmera, bombetes, carregador..

Així es mouen diferents inquietuds i els alumnes es qüestionen aspectes que giren a l’entorn del mòbil i alhora del reciclatge.

En aquest punt de partida s’elaboren grups per centres d’interès i es fa una transferència de la informació  amb l’elaboració de murals. Els alumnes aniran comunicant tot el que han après als seus companys de 1r d’ESO.  Anirem avaluant el procés com a reflexió i aprenentatge continu, per anar millorant i corregint tot allò que anem fent.

http://blocs.xtec.cat/xcbprojecte28/category/naturalesa/treballem-en-equip/

dimecres, 1 de juny de 2016

Programa “Llegim i escrivim en parella" - ESC Àngels Alemany i Boris


Nom del centre: Escola Àngels Alemany i Boris de Lloret de Mar
Nivell educatiu: Educació Primària
Curs: 2015-2016

https://drive.google.com/file/d/0B5SGZAZ5ZSrqQ0E3cVVmQW85WlE/view?ts=574ebd84
A l’escola Àngels Alemany i Boris de Lloret de Mar ja fa uns cursos escolars que realitzem el programa “Llegim i escrivim en parella”. Es tracta d’un programa de tutoria entre iguals, amb implicació familiar i per a la millora de la competència lectora.

Aquest programa es realitza al llarg del segon trimestre. Consta d’un total de 20 sessions a l’escola i 10 a casa (totes elles de ½ hora de durada). A l’escola es creen les parelles amb companys (un assumeix el rol de tutor i l’altre de tutorat) i a casa amb un tutor familiar (mare, pare, germà, avi...).

Un dels principals objectius del programa “Llegim i escrivim en parella” és la millora de la competència lectora, una competència bàsica i transversal, necessària en l’aprenentatge de totes les àrees curriculars (Llei d’Educació de Catalunya 12/2009).
Altres objectius d’aquest programa són:
•    Posar a l’abast del professorat metodologies inclusives.
•    Desenvolupar noves didàctiques per a l’ensenyament del català.
•    Millorar la competència lectora, i especialment la comprensió lectora, de l’alumnat.
•    Fomentar la capacitat de cooperació entre l’alumnat.
•    Potenciar la implicació de les famílies en les tasques escolars.

La distribució que hem fet a l’escola és la següent:
•    1r de primària: llegim en parella (les parelles es formen dins el mateix grup-classe, uns són tutors i els altres tutorats).
•    3r i 5è de primària: llegim i escrivim en parella (els alumnes de 5è són els tutors dels alumnes de 3r).
•    6è de primària: reading in pairs.

El  “Llegim en parella”
pot complementar-se amb activitats d’escriptura en parella i fomentar així, no tan sols la competència oral (mitjançant la interacció entre iguals) i la competència lectora (especialment la comprensió lectora), sinó també l’aprenentatge guiat de l’escriptura.

Un dels problemes més habituals que ens trobem a les aules de primària és que els alumnes no fan ús de les estratègies de planificació ni de revisió de l’escriptura. Habitualment no planifiquen ni revisen els seus escrits, o ho fan poc, i tenen dificultats per a generar idees, organitzar-les, etc.

"L’escrivim en parella" pot ser una bona manera d’aprendre a fer ús d’aquestes estratègies d’escriptura a partir de l’ajuda mútua entre els dos companys (aprenentatge cooperatiu).

La distribució de funcions entre els dos rols (tutor i tutorat) pot ajudar a fer més fàcil aquests  procés, ja que ofereix oportunitats per a la discussió i ajuda mútua en la planificació, edició i revisió del text, i en redueix així la dificultat en resoldre’s de forma conjunta.

També és important destacar que el company actua com a coautor, però alhora com a futur lector del text, donant un sentit més real d’audiència i permetent oferir una retroalimentació immediata.

A sisè
es realitza el "reading in pairs", que té exactament el mateix funcionament que el llegim en parella però es  realitza en llengua anglesa.

Totes les sessions es fan amb uns fulls d’activitat elaborats prèviament pel professorat, que guien la sessió amb les seves diferents parts.

Aquest programa ha estat dissenyat pel grup de recerca sobre l’aprenentatge entre iguals de  UAB.


 

Més informació: 
Vídeo del programa Llegim i escrivim en Parella