dimarts, 7 de març de 2017

La història de ben a prop - Col·legi Santa Maria (Blanes)

Els alumnes de 3r i 4t d'ESO del Col·legi Santa Maria de Blanes han rebut la visita dels Manaies de Blanes que els han fet una classe pràctica d’Història.



La visita ha estat organitzada pel Departament de Ciències Socials del centre i s'ha treballat a les classes d'Història i de Llatí.

Professors i alumnes agraeixen als Manaies de Blanes el seu temps i dedicació per acostar la Història als adolescents.


Els Manaies  han arribat al centre amb el seu vestuari característic, cuirasses, cascs, escuts, capes i sandàlies, lluint els seus estendards i armats amb les seves llances i espases...

Han ensenyat com era l’exèrcit romà: la vestimenta, les armes, les tàctiques... i han ajudat els alumnes a viure de ben a prop una part de la Història Antiga.


Prèviament, a classe d’Història, ambdós cursos van preparar amb la seva professora la visita i van realitzar un seguit d’activitats per conèixer els aspectes més importants de l’exèrcit romà: reclutament, organització de les tropes, formació d’un campament, armes més utilitzades, funcions de l’exèrcit (construcció vies, romanització…), maquinària bèl·lica, tàctiques, etc.
Alhora, els alumnes de la matèria optativa de 4t d’ ESO de Lingua Latina van preparar el tema a classe i van treballar tot el vocabulari referit a l’exèrcit en llatí: exercitus Romanus, milites Romani, castra, gladio, testudo…

Més informació al Bloc de Ciències Socials del centre.

dilluns, 6 de març de 2017

Fem els workouts dels superherois - ESC Pompeu Fabra (Lloret de Mar)


A l'Escola Pompeu Fabra de Lloret de Mar hem portat a terme l'activitat "SuperHero Workouts" que es basa en el treball de la millora de la condició física a través de workouts (circuits realitzats amb el propi pes corporal que fan els SuperHerois dels còmics (Batman, Lobezno, etc) utilitzant moltes eines TAC en el procés d'ensenyament-aprenentatge.


Entre els objectius propis de l'àrea d'EF es treballarà:
  • Conèixer els principals exercicis de condició física amb el propi pes corporal i quins músculs es treballen amb cada exercici. 
  • Ser capaç de realitzar un workout (circuit) seguint un mínim de qualitat en els moviments al llarg dels sets.
  • Valorar l'activitat física i l'esforç per superar el cansament de manera positiva i saber gaudir del benestar que provoca l'esforç físic. 
Dels objectius propis de la competència digital es realitzarà un treball de:
  • Planificació, organització personal i treball col·laboratiu
  • Fomentar la creativitat treballant la imatge i el so
  • Fomentar la creativitat treballant el vídeo i la narració
La planificació més detallada de les 7 sessions d'aquesta activitat és la següent:

Sessió 1: Presentació d’un SuperHero Workout als alumnes. En el gimnàs i amb ajuda d’un portàtil i un projector el mestre projecta una imatge d’un superheroi (Superman) i explica que es realitzarà un circuit físic que es basa en aquest superheroi. Aquesta imatge de Superman ha estat tractada amb l’app Aurasma, de manera que quan el mestre distribueix un  dispositiu mòbil per cada 4 alumnes, els alumnes poden veure el circuit que realitzaran a continuació. Un cop vist el circuit, el mestre penja el circuit a la paret perquè els alumnes puguin observar els exercicis i debatre entre ells com es fan. Després el mestre aclareix si hi ha dubtes de com es fan els exercicis i es realitza el circuit.

Sessió 2: A l’aula d’Informàtica. Cal fer grups i planificar quin circuit volen presentar als alumnes. El primer que han de decidir és quin superheroi trien. Per arribar a aquest acord cal que utlitzin l’app Hangout (associada al seu compte gmail i on han d’incloure al mestre d’EF). Un cop ho han escollit han de descarregar de la web www.darebees.com el workout del superheroi triat i una imatge del superheroi de Google Images. Un cop tenen el workout i la imatge del superheroi amb l’ajuda del mestre d’informàtica crearan una imatge de realitat augmentada amb Aurasma (que a partir de la imatge del superheroi es pugui obrir la imatge del workout).

Sessió 3: Al gimnàs amb l’ajuda d’un portàtil i un projector cada grup presenta als seus companys el Workout que han escollit. Es projecta la imatge del superheroi i amb el dispositiu mòbil que té descarregada l’app Aurasma es visualitza el workout. Un cop presentats els workouts es tria un workout i es realitza.

Sessió 4: Es realitza al gimnàs. Cada grup disposarà d’un dispositiu mòbil amb el qual han de gravar petits clips on es mostri com es realitza cada exercici (durada màxima deu segons per clip). Un cop gravats els clips se seleccionaran els de millor qualitat i s’afegirà un títol amb el nom de l’exercici amb l’app VivaVideo. Un cop editats els vídeos es crearà una carpeta en el Drive dels alumnes on ha de constar la imatge de tot el workout i els petits vídeos dels exercicis. Aquesta carpeta s’haurà de compartir entre els membres del grup i el mestre d’EF.

Sessions  5, 6 i 7: El mestre presenta un nou workout al alumnes i el realitzen conjuntament. Un cop acabada la sessió els alumnes han de crear un avatar amb l’app Tellagami i fer una valoració del circuit que ha realitzat, quins exercicis els han agradat més, quins creuen que cansen més, etc. El vídeo després el compartiran amb el mestre via Gmail amb el mestre d’EF indicant com a títol del mail “Valoració del workout + nom alumne). Cada sessió realitzaran la valoració 8 alumnes (calen 8 dispositius mòbils o 4 dispositius i fer dos torns.

En el document PDF que segueix podeu veure amb detall tota la programació d'aquesta activitat.



March Daylos Cerdà
Mestre d'Educació Física i coordinador TAC de l'escola Pompeu Fabra de Lloret de Mar