dilluns, 4 de juny del 2018

Club de lectura - INS de Tossa de Mar

En el curs 2014-15 el Departament de Llengua vam endegar al nostre centre, l'institut de Tossa de Mar, una iniciativa per estimular l'interès lector dels nostres alumnes: un club de lectura totalment optatiu, que els permetés llegir per plaer una obra interessant i que, a més, presentés l'al·licient de poder-la comentar amb el mateix autor o autora. Després de 3 anys de portar a terme aquest projecte, n'estem molt satisfets i considerem que és una activitat ja arrelada dins de la dinàmica del centre.
A continuació us presentem les principals línies organitzatives de la nostra experiència, així com un comentari sobre els clubs de lectura realitzats durant el curs 2017-18.

A- Aspectes organitzatius generals

1. Els receptors del club de lectura
Són tots els alumnes d’ESO i 1r de batxillerat del centre. No fem extensible l'activitat a 2n de batxillerat perquè considerem que es tracta d'un curs molt exigent en el qual és preferible que se centrin en les matèries del currículum i en la preparació per a la selectivitat. No obstant, és comú que en arribar a 2n de batxillerat els alumnes que havien participat anteriorment en el club de lectura continuïn tenint interès per formar-ne part, la qual cosa ens resulta un motiu de gran satisfacció.

2. Clubs de lectura segons nivell educatiu
Ens proposem organitzar, com a mínim, 2 clubs de lectura per curs, un adreçat als alumnes més joves (1r, 2n, 3r ESO) i un altre per als més grans (4t i 1r de batxillerat). El curs 2017-18, però, hem tingut la sort de poder-ne organitzar 3.

3. La col·laboració de la Biblioteca Manuel Vilà i Dalmau de Tossa de Mar
Aquesta és central per a l'existència i bon desenvolupament del nostre projecte. Les funcions de la Biblioteca Municipal són essencials pel que fa a la tria de les lectures, localització dels stocks de llibres i finançament de l'activitat (aspecte al qual dediquem un altre apartat). Així mateix, la Biblioteca proporciona l'espai físic on tenen lloc les trobades del Club de lectura.

4. Criteris de selecció de les obres
Normalment, el criteri que seguim per triar els llibres resulta de la concatenació de diferents factors:
a) L'edat dels alumnes: intentem triar obres adequades per a cada franja d'edat
b) L'interès de l'obra: triem aquelles obres que són susceptibles de desvetllar l'interès dels nostres alumnes i de fer que es quedin “enganxats” a la seva lectura.
c) La temàtica: preferiblement, procurem que les obres seleccionades versin sobre temes actuals, que continguin aspectes formatius per a la personalitat humana i social dels joves, i que els procurin coneixement i obertura al món i a la societat.
d) La disponibilitat d'exemplars existents de l'obra; generalment, els nostres clubs de lectura requereixen una mitjana de 20-25 llibres.
e) La possibilitat que l'autor/a pugui assistir al club de lectura per comentar la seva obra amb els assistents. De fet, és requisit indispensable que l'obra que seleccionem pugui comptar amb la presència del seu autor.
5. Recursos per a la selecció de les obres
Per a la tria de les obres comptem amb l'assessorament de l'equip humà de la Biblioteca Manuel Vilà i Dalmau de Tossa de Mar. Les bibliotecàries, Carmen Estévez i Dolors Vila, ens recomanen quines obres poden resultar més atractives, segons les experiències d'altres clubs de lectura o pròpies. També ens informen sobre la disponibilitat de lots de llibres en el préstec interbibliotecari, així com de la possibilitat o no de comptar amb la visita dels autors.
Així mateix, rebem també bastant informació procedent de les editorials, que ens envien llibres, ens orienten sobre llibres que estan tenint èxit entre el públic jove o, fins i tot, ens ofereixen la possibilitat de xerrades d’autors a canvi de la compra de determinats stocks.
Naturalment, les experiències personals lectores dels professors de llengua de l’institut i d’altres centres també són factors que tenim en compte.

6. El finançament de l’activitat
Les visites i xerrades d’autors són activitats que tenen un determinat cost econòmic. Nosaltres hem trobat diverses maneres d’afrontar aquest punt:
a) Col·laboració econòmica de l'Ajuntament de Tossa de Mar a través del pressupost que dedica a la Biblioteca; en d'altres mots, la Biblioteca ens destina una part del pressupost que té previst per a visites d'autors.
b) Programes específics de la Generalitat; en el nostre cas hem acudit al programa Autors a les Aules, de la Institució de les Lletres Catalanes.
c) En dues ocasions en aquests anys hem comprat també directament els llibres a les editorials, i a canvi ens han ofert una xerrada de l'autor.
7. Organització general

Solem repartir els clubs de lectura entre el primer i el segon trimestre del curs.
Aconseguim, generalment, els exemplars dels llibres a través del préstec interbibliotecari, que és gestionat per la Biblioteca Manuel Vilà i Dalmau. En dues ocasions, però, hem comprat llibres directament a les editorials que ens han proporcionat la visita de l'autor. Aquests llibres passen a formar part del fons bibliogràfic del centre per a futures lectures.
La gestió de la visita de l'autor també és a càrrec de la Biblioteca Manuel Vilà i Dalmau, excepte en el cas que ens vingui per compte d'una editorial o d'una entitat com pot ser la Institució de les Lletres Catalanes.


B- Aspectes pedagògics
  • Activitat totalment optativa i lliure
  • Oferim una millora en la nota de català o castellà, en el trimestre en què s'hagi llegit l'obra.
  • Procés pedagògic:
a) En primer lloc, intentem crear un cert ambient de motivació lectora, per a la qual usem, segons la disposició, book-tràilers existents sobre l'obra, cartells publicitant el club, el testimoni d'alumnes que ja han participat de l'activitat, etc.
b) Reunió per fer lliurament dels exemplars, explicar les normes del club, i acordar el termini de lectura i el dia en què s'efectuarà la visita de l'autor.
c) Reunió dels membres del club per posar en comú impressions, opinions i dubtes sobre l'obra que s'ha llegit. També s'aprofita l'oportunitat per pensar entre tots possibles preguntes per plantejar a l'escriptor/a.
d) Reunió amb l'autor/a, un dia a la tarda, fora de l'horari lectiu, per fer el col·loqui. Normalment la xerrada té lloc a la Biblioteca Municipal del poble. Acabem amb un petit berenar per als assistents.
e) Activitats post-xerrada: la majoria de les vegades, encara que no sempre, fem algun tipus d'activitat, del tipus: elaboració de murals amb fotografies de la xerrada, murals sobre l'autor i la seva obra, redacció d'opinions i impressions amb destinació al web del centre, elaboració de cròniques periodístiques sobre la xerrada, etc.
Objectius de l'activitat
  • Impulsar el gust per la lectura
  • Fomentar l'esperit crític
  • Incentivar la capacitat expressiva oral, ja que els alumnes comparteixen impressions i anàlisis
  • Fomentar la capacitat d'anàlisi i la comprensió dels textos
  • Coneixement i valoració de la literatura com a fet cultural
  • Potenciar la capacitat lectora dels alumnes, com a eina facilitadora dels aprenentatges escolars. 
  • Fomentar la transmissió de valors humans i socials
  • Impulsar el coneixement de la societat i el món
C- Relació històrica d'obres del Club de Lectura de l'Institut de Tossa de Mar
- Atac llimac, de Rubén Montañà (curs 2014-15)- La travessia, de Núria Esponellà (curs 2014-15)- Ullals, de Sebastià Roig (curs 2015-16)- Noel et busca, d'Àngel Burgas (curs 2015-16)- Zona prohibida, de David Cirici (curs 2016-17)- Diumenge al matí, al peu del salze, de Dolors García Cornellà (curs 2016-17)- Nadar o morir, de Arturo Padilla (curs 2017-18)- Paraules emmetzinades, de Maite Carranza (curs 2017-18)- La venjança dels panteres negres, de Gemma Lienas (curs 2017-18)

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada