dijous, 6 de juny del 2019

Construcció d'un joc amb impressora 3D - INS Coll i Rodés (Lloret de Mar)


Descripció
Aquest projecte consisteix a dissenyar i imprimir objectes en tres dimensions (3D) amb la finalitat de lliurar-lo a una entitat social. Aquest curs, s’ha escollit construir un joc de taula, les peces que composen el taulell d’escacs.

Destinataris i temporització
S'ha dut a terme amb alumnes de 2n d'ESO, en una matèria optativa quadrimestral de l'àmbit científic i tecnològic: S'han destinat dues hores setmanals de classe durant mig curs escolar.

Àmbits i competències bàsiques
  • Àmbit científicotecnològic
- Competència 8. Analitzar sistemes tecnològics d’abast industrial, avaluar-ne els avantatges personals i socials, així com l’impacte en la salubritat i el medi ambient.
- Competència 9. Dissenyar i construir objectes tecnològics senzills que resolguin un problema i avaluar-ne la idoneïtat del resultat.
  • Àmbit digital
- Competència 1. Seleccionar, configurar i programar dispositius digitals segons les tasques a realitzar.- Competència 2. Utilitzar les aplicacions d’edició de textos, presentacions multimèdia i tractament de dades numèriques per a la producció de documents digitals.
- Competència 4. Cercar, contrastar i seleccionar informació digital adequada per al treball a realitzar, tot considerant diverses fonts i mitjans digitals.
  • Àmbit personal i social
- Competència 4. Participar a l’aula, al centre i a l’entorn de manera reflexiva i responsable.
 
Fases del projecte
  • Primera:  Inicialment i com a introducció, es repassen les figures geomètriques. Seguidament, l’alumnat dibuixa el disseny en paper de les peces que formen el taulell d'escacs.
    
  • Segona:  S'utilitza el programa lliure d'edició de figures 3D anomenat Tinkercad. Les figures d’escacs es conformen unint i intersecant aquest volums. Cadascú fa un peó i una torre. Posteriorment,  per equips seleccionen el millor disseny i el desenvolupen, creant totes les peces del joc. Entre tots, es decideix quin és el millor treball i a quina entitat faran la donació. 
  •  
  • Tercera: Els alumnes fan el lliurament del projecte a l’entitat i expliquen el procés de treball que han dut a terme, així com el funcionament de la impressora 3D. Si és necessari, els alumnes expliquen com es juga a escacs a les persones a qui s'entrega el joc de taula.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada