dimarts, 18 de desembre del 2018

Aprenem cantant amb el suport de pictogrames SAAC - CEE Ventijol

En aquest curs a l'escola Ventijol estem duent a terme una nova proposta d’activitat didàctica per treballar la competència comunicativa lingüística i audiovisual i la competència artística i cultural, amb alumnes d’ESO 1 (d’edats compreses entre 12 i 18 anys).

Aquesta proposta consisteix a treballar amb la lletra de diferents cançons, amb el suport visual d’un Sistema Augmentatiu i/o Alternatiu de Comunicació (SAAC): amb pictogrames (imatges representatives de les paraules). Els  Sistemes Augmentatius i/o Alternatius de Comunicació (SAAC) són formes d'expressió que representen de manera gràfica al llenguatge oral (igual que les paraules),  tenen com a objectiu augmentar (augmentatius) i/o compensar (alternatius) les mancances de comunicació i llenguatge de persones que presenten dificultats en el desenvolupament del llenguatge, ajudant a captar i mantenir l’atenció, a tenir millor comprensió del text,  a facilitar la comunicació...

Els pictogrames SAAC, i la lletra escrita de la cançó, són estructurats en frases i col·locats a la part inferior dels videoclips de les cançons, també són impresos en unes làmines unides amb una espiral; com una llibreta.


L’activitat que es duu a terme, primer, consisteix a escollir les cançons segons els interessos dels alumnes i llavors veure i escoltar el videoclip de cada cançó triada i editada amb pictogrames (en grup: a l’aula, en parella o individualment: a les sessions de logopèdia) i després realitzar una sèrie de tasques relacionades amb la lletra:
  • Ordenar les frases fetes amb pictogrames (en la llibreta de làmines).
  • Contestar preguntes de comprensió.
  • Diferenciar els elements de la frase.
  • Cantar la cançó…
Aquestes activitats són escollides i adaptades segons les necessitats educatives de cada alumne.


Realitzar un treball amb la lletra de cançons amb el suport de pictogrames SAAC permet:
  • Augmentar l’atenció de l’alumne.
  • Afavorir la comprensió del llenguatge oral.
  • Incrementar la comunicació a l’hora de parlar del què explica la cançó.
  • Analitzar i entendre la estructura de les frases.
  • Tenir un suport visual a l’hora de cantar, fet que dóna seguretat als alumnes.
  • Ajuda a memoritzar la lletra de les cançons.
  • Compartir l’activitat amb els companys...
Part dels videoclips editats amb pictogrames són penjats al canal de youtube de l’escola Ventijol i són enllaçats des de la pàgina web del centre, perquè els alumnes també puguin mirar-los  i cantar-ne les cançons a casa.

També cal afegir que a més de les cançons treballades amb els alumnes d’ESO 1 la iniciativa està oberta a tota l'escola i en aquest primer trimestre s'han editat amb pictogrames SAAC cançons més tradicionals de la tardor i Nadal.

Per Nadal a l’escola és tradició gravar una videoclip d’una nadala amb tots els alumnes i treballadors del centre (docents, monitores de menjador i transport escolar, personal de cuina...). Enguany la cançó escollida és la de “Torna a ser Nadal” del grup Macedònia, als qui hem fet saber la nostra iniciativa de treballar la lletra de la seva cançó amb pictogrames i ens han manifestat el seu grat i agraïment. Nosaltres estem molt contents i també agraïts amb ells perquè una tarda ens visitaran a l’escola.

Adjuntem les cançons editades amb pictogrames, d’aquest trimestre, que s’han pogut penjar al canal de youtube de l’escola:

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada