divendres, 20 de novembre de 2015

La Setmana de la Llengua - COL Immaculada Concepció



Nom del centre: Col·legi Immaculada Concepció, Lloret de Mar
Nivell: De P3 fins a 2n Batxillerat

Del 13 al 23 d’octubre de 2015, 800 alumnes, professors i personal del centre van participar a La Setmana de la Llengua. Aquest esdeveniment que es celebra cada any compta amb una activitat fixa anomenada El Gran Dictat, a banda d'altres propostes que es van renovant.

EL GRAN DICTAT
Aquesta activitat és semblant al programa que emet TV3. Es dicta una paraula i els alumnes l'han de lletrejar amb els ulls tapats.

Alguns alumnes fan de presentadors i llegeixen les paraules proposades que seran triades prèviament i adequades al seu nivell de dificultat. Per fer l'activitat més amena, es demana la col·laboració dels alumnes proposant que portin unes ulleres ben divertides fetes per ells mateixos.














ESTUDI DE NOMS DE LES PERSONES DEL COL·LEGI
Es tracta d'investigar quina és la lletra que més es fa servir en els noms de les persones que hi ha a l'escola.



Aquesta activitat ofereix la possibilitat de treballar-la de maneres molt diverses:
  • Saber quina quantitat dels noms són curts (fins a 4 lletres), quins noms són mitjans (de 5 a 6 lletres) o quins són llargs (més de 7 lletres)
  • Calcular quines lletres són les més usades en els noms
  • Fer-ne diverses estadístiques: quantitats de noms curts, mitjans o llargs; lletres més usades per cursos; totals del centre.
Estadística final

Activitats derivades de l'estudi de noms:
Escriure cadascú el nom amb lletres majúscules en una tira de cartolina. Per fer-ho caldrà que calculin mentalment l'espai assignat per a cada lletra a les graelles preparades per enganxar-ho, excepte els cursos dels més petits que ja tindran marcada la separació. Es pot proposar com una activitat artística, si es valora la creativitat per fer models de lletres únics i originals. La manera com s'organitzaran els noms a les graelles és lliure (per ordre alfabètic, segons la quantitat de lletres, lliurement, classificat per colors o no, etc...). Aquesta activitat es pot treballar a l'aula.

Retallar cada lletra i enganxar-la a la graella a fi d'observar-ne la llargària. Aquesta activitat es pot treballar també des de l'aula.




Anotar-ho a la graella de curt, mitjà i llarg, per obtenir-ne els totals.







Anotar als cartells de les "Lletres Toves" la quantitat de lletres usada per cadascú. Donar importància a la manera de fer el recompte: un traç vertical per lletra i, cada 4 pals, unir-los amb un traç horitzontal per fer pilons de 5.



Els alumnes de P3 només treballaran les lletres incials dels seus noms acompanyades de les seves fotos. Les dues últimes activitats de l'estadística final es faran en un espai comú, com és l'entrada de l'escola.

Les 6 lletres que més s'utilitzen en els noms de les persones del centre,
ordenades de més a menys

Alumnes fent el recompte final
Una altra activitat que s'ha portat a terme en l'anterior edició de La Setmana de la Llengua és triar dues paraules, la que soni més dolça i una que agradi molt.

dilluns, 9 de novembre de 2015

Dia del medi ambient - ESC Joaquim Ruyra


Nom del centre: Joaquim Ruyra, Blanes
Nivell: Tots

El dia 5 de juny de 2015 l'Escola Joaquim Ruyra va celebrar el Dia del Medi Ambient amb la programació de diferents activitats destinades a tots els nivells.






Els més petits, l’alumnat de P3 i P4, van fer un mosaic de taps de plàstic. Primer els van classificar per colors en capses. Després la mestra va fer un dibuix amb guixos al terra i, finalment, els nens i nenes van posar color al dibuix utilitzant els taps de plàstic.



Els alumnes de P5 i cicle inicial van crear objectes, escultures i joguines amb material de rebuig, gomets, pega i cartolines. Una activitat per fomentar la creativitat. Com que l'alumnat de P5 havien treballat l'artista Picasso van aprofitar per fer «ensamblage» picassians. L’alumnat de cicle mitjà  va realitzar jocs de taula amb material de rebuig.




Els alumnes de cicle superior i cicle inicial van realitzar una activitat de cooperació. Consistia en que els alumnes de 5è, en grups de sis, van anar a les classes dels nens i nenes de 1r i 2n i els van ensenyar com reciclar a l’escola mitjançant una presentació en power point i les seves explicacions, tot promovent l’expressió oral.


Tot l'alumnat de primària va visitar al gimnàs els expositors proporcionats per l’Agència de Residus. Van comptar amb la participació de la tècnica de Medi Ambient de l’Ajuntament de Blanes, la Sra. Lara Salmerón Tàpia que  va fer de guia a l’exposició. Una altra activitat que es va fer a tots els nivells va ser visionar vídeos educatius relacionats amb la sostenibilitat del planeta.




Per últim, es va portar a terme una activitat pràctica de reciclatge. Amb les informacions rebudes, els alumnes de cicle inicial van fer una activitat que consistia en col·locar a cada contenidor els materials de forma correcta.



Finalment van convidar a totes les famílies a entrar a l'escola i veure l'exposició «Dóna la volta. Del residu al recurs», que estava ubicada al gimnàs de l'escola, juntament amb el mosaic d'infantil i l'exposició de P5 d'«ensamblage» picassians amb material de rebuig.

Més fotografies al blog de l'escola

Aquí us deixem un recurs d'un vídeo de les activitats amb material reciclat en els quals es varen inspirar:

http://agora.xtec.cat/esc-joaquimruyra-blanes/general/fem-joguines-amb-material-de-rebuig/

 

dijous, 5 de novembre de 2015

Treball cooperatiu en una escola - INS Serrallarga







Nom del centre: Institut Serrallarga, Blanes
Nivell: Batxillerat d'Arts | Programa de Formació i Inserció (PFI) de Pintura

Alumnes i professors de l’Institut Serrallarga de Blanes han col·laborat en un projecte comú amb l’Escola La Roureda de Tordera per millorar el pati d’aquest nou centre situat al barri de Sant Pere. Per fer-ho, han pintat un mural a l'exterior del centre que inicialment estava dotat d'unes parets de formigó. 



El mural està pintat amb colors molt vius, i combina paisatges amb vegetació i altres elements naturals, juntament amb imatges de nois i noies fent diverses activitats.







Durant una setmana, els alumnes de Batxillerat d’Arts i del Programa de Formació i Inserció (PFI) de Pintura de l'Institut han estat treballant, juntament amb els seus professors, Marta Trepat, d’Educació Visual i Plàstica, així com Anna González i David Fontalba del PFI. 



L’Ajuntament de Tordera ha fet l’aportació del material necessari, així com dels estris de protecció amb què cal comptar quan s’utilitzen determinats estris de pintura.




Per culminar tota aquesta feina, a finals del passat mes d’octubre va tenir lloc la inauguració del nou mural. En agraïment per la col·laboració, el centre de Tordera va dedicar als alumnes i professors de l’Institut Serrallarga de Blanes un acte, lliurant-los també un obsequi elaborat pels mateixos alumnes de l'escola.

Ambients d'aprenentatge - ESC Salvador Espriu



Nom del centre: Salvador Espriu, Vidreres
Nivell: P5 i CI

El curs 2014-2015 l'Escola Salvador Espriu de Vidreres va posar en marxa un nou projecte pedagògic anomenat Ambients d'aprenentatge destinat als alumnes de P5, 1r i 2n.

Treballar per ambients implica una altra manera d’entendre el treball a l’aula ja que l’infant esdevé el veritable protagonista del seu procés d’aprenentatge dins d’uns espais lúdics, relaxats, no directius i rics en materials i propostes. Els ambients dissenyats per les mestres permeten que els alumnes puguin triar lliurement què volen fer segons els seus interessos, necessitats i/o capacitats, però sempre des de l’acompanyament i la presència conscient de l’adult encarregat de l’espai.

Aquesta proposta s’ha portat a terme dues tardes a la setmana durant tot el curs. Han agrupat els alumnes dels diferents nivells en nou ambients diferents que impliquen la majoria d’àrees del currículum. Cada sessió els alumnes anaven passant per un dels espais fins que completaven tota la roda:
                          Ambient lingüístic
                          Ambient matemàtic
                          Ambient construccions
                          Ambient artesania i motricitat fina
                          Ambient plàstica
                          Ambient teatre i dramatització
                          Ambient psicomotricitat
                          Ambient música
                          Ambient experimentació

La valoració que en fan és molt positiva per les següents raons:
  • Els alumnes han guanyat en autonomia i autoconfiança, incrementant les seves estratègies  d’aprenentatge autònom.
  • S’ha respectat la diversitat a l’aula ja que cada alumne podia accedir al material i/o proposta més adient al seu nivell maduratiu o d’aprenentatge.
  • S’ha fet més fàcil el pas d’infantil a primària ja que els alumnes de P5 anaven coneixent els espais i mestres de primària i els de primer continuavenn el contacte amb l’etapa anterior.
  • Els alumnes s’han hagut d’acostumar a relacionar-se amb altres mestres i també companys de diferents edats, el que ha produït que es coneguin millor, creant complicitats. Tot això ha ajudat a millorar la convivència.


Per tal de fer difusió del projecte han elaborat el lloc web PROJECTE AMBIENTS D'APRENENTATGE, on es poden veure amb més detall cadascun dels ambients.