dimecres, 29 de maig del 2019

Treballem per transformar el currículum de matemàtiques - ESC Pinya de Rosa (Blanes)

Introducció
Aquest curs, des de la direcció del Centre de Recursos Pedagògics, l’Escola Pinya de Rosa ha encetat un nou projecte d’escola, centrat en la millora de l’ensenyament i aprenentatge de les matemàtiques i dels resultats dels alumnes en aquesta competència. 
Els elements clau han estat el treball manipulatiu dels alumnes i la introducció de noves estratègies a través de l’aprenentatge cooperatiu amb l'assessorament  de l’Alícia Pérez, companya del claustre. També hem tingut la col·laboració d'altres professionals que han passat pel centre i han enriquit el projecte, com en Marcos Marrero, que ens va dedicar tres jornades, una d’ella dedicada a una conferència de cohesió social amb els pares, la Ceci Martínez o la Núria Guitart.

Estratègies metodològiques:
  • Grups cooperatius
Aquesta estratègia consisteix en agrupar els alumnes de manera que cada un dels grups tingui entre 4 i 5 membres i hi hagi una representació de tots els nivells d’aprenentatge. Cada membre del grup té assignat un rol diferent que ha de dur a terme durant les activitats. Això permet facilitar el treball autònom de tots els alumnes, la pròpia responsabilitat de l’aprenentatge, i valors fonamentals com són l’empatia, la capacitat de negociació i el respecte vers els companys i el propi treball.
       

  • Tutoria entre iguals
En aquest cas, els alumnes es barregen per parelles. Cada un d’ells ha de signar un contracte on es comprometen a seguir una sèrie de valors, normes i responsabilitat vers el seu propi aprenentatge, però sobre tot, també vers el del seu company. Així doncs, cada un d’ells tindrà el rol de professor i d’alumne, i en cada cas, el professor serà qui s’encarregarà d’ensenyar a l’alumne la seva part de contingut, que prèviament haurà estat ensenyat pel tutor. La finalitat d’aquesta estratègia és l’aprenentatge de continguts de manera dual, utilitzant un vocabulari que els és proper i recolzant-se en el propi company.
  •   Tècnica "Puzzle"
Aquesta tècnica funciona com un trencaclosques, i parteix dels grups cooperatius. En aquest cas, cada responsable de cada grup amb un mateix rol, s’agrupa, de manera que l’aula queda organitzada amb grups formats pel mateix rol (la mateixa peça del trencaclosques). Cada un d’aquests grups es fa expert en un dels temes i tindrà com a objectiu el traspàs d’aquesta informació a la resta del seu equip base. L’objectiu d’aquesta tècnica és reforçar els valors que el propi grup cooperatiu porta intrínsecs, com són el respecte per a cada una de les peces del puzle, la responsabilitat davant dels companys, l’empatia...
  •  Activitats competencials
Aquesta darrera activitat porta com a objectiu la valoració per part de tutors i alumnes de les pròpies activitats seguint els patrons de les activitats competencials. En aquest cas, abans, durant i després de l’activitat es duia a terme una anàlisi exhaustiva de cada un dels apartats a seguir en relació a l’activitat plantejada, amb l’ús dels recursos materials, l’organització social de l’aula, la diversitat i l’avaluació.

Valoració
La nostra valoració com a Claustre és que aquest tipus d’assessoraments permeten que la teoria evolucioni i sigui implementada a la vegada la teoria i la pràctica, i les reflexions contribueixin constantment a la millora.
Per la nostra part, ha estat una satisfacció poder gaudir alhora que hem continuat construint la nostra línia metodològica i hem treballat cooperativament no només els alumnes sinó també els mestres.

Enllaços complementaris
Jornada de formació i impuls de les matemàtiques.   A càrrec de Marcos Marrero.
Article a la revista de l'escola

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada