Aquest
curs, des de la direcció del Centre de Recursos Pedagògics, l’Escola Pinya de
Rosa ha encetat un nou projecte d’escola, centrat en la millora de
l’ensenyament i aprenentatge de les matemàtiques i dels resultats dels alumnes
en aquesta competència.
Els elements clau han estat el treball manipulatiu dels alumnes i la introducció de noves
estratègies a través de l’aprenentatge cooperatiu amb l'assessorament de l’Alícia Pérez, companya del claustre. També hem tingut la col·laboració d'altres professionals que han passat pel centre i han enriquit el projecte, com
en Marcos Marrero, que ens va dedicar tres jornades, una d’ella dedicada a una
conferència de cohesió social amb els pares, la Ceci Martínez o la Núria
Guitart.
Estratègies metodològiques:
- Grups cooperatius
Aquesta
estratègia consisteix en agrupar els alumnes de manera que cada un dels grups
tingui entre 4 i 5 membres i hi hagi una representació de tots els nivells
d’aprenentatge. Cada membre del grup té assignat un rol diferent que ha de dur
a terme durant les activitats. Això permet facilitar el treball autònom de tots
els alumnes, la pròpia responsabilitat de l’aprenentatge, i valors fonamentals
com són l’empatia, la capacitat de negociació i el respecte vers els companys i
el propi treball.
- Tutoria entre iguals
En
aquest cas, els alumnes es barregen per parelles. Cada un d’ells ha de signar
un contracte on es comprometen a seguir una sèrie de valors, normes i
responsabilitat vers el seu propi aprenentatge, però sobre tot, també vers el
del seu company. Així doncs, cada un d’ells tindrà el rol de professor i
d’alumne, i en cada cas, el professor serà qui s’encarregarà d’ensenyar a
l’alumne la seva part de contingut, que prèviament haurà estat ensenyat pel
tutor. La finalitat d’aquesta estratègia és l’aprenentatge de continguts de
manera dual, utilitzant un vocabulari que els és proper i recolzant-se en el
propi company.
- Tècnica "Puzzle"
Aquesta
tècnica funciona com un trencaclosques, i parteix dels grups cooperatius. En
aquest cas, cada responsable de cada grup amb un mateix rol, s’agrupa, de
manera que l’aula queda organitzada amb grups formats pel mateix rol (la
mateixa peça del trencaclosques). Cada un d’aquests grups es fa expert en un dels temes i
tindrà com a objectiu el traspàs d’aquesta informació a la resta del seu equip
base. L’objectiu d’aquesta tècnica és reforçar els valors que el propi grup
cooperatiu porta intrínsecs, com són el respecte per a cada una de les peces
del puzle, la responsabilitat davant dels companys, l’empatia...
- Activitats competencials
![](https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEiULPEwvatg3Ip92g0URzkYcegfaUPRXQwPQSx1j83T8nkOcBpSFm7RY0cYoOMIfs3F59YZFeduiy51T_wPZqZwXV7XqCx9fAEWqT90YLQ4c5dXYh3w-G_Z1JcU82SzFQwZkvta4k1-jC_d/s320/imatge+4.jpg)
Valoració
La
nostra valoració com a Claustre és que aquest tipus d’assessoraments permeten
que la teoria evolucioni i sigui implementada a la vegada la teoria i la
pràctica, i les reflexions contribueixin constantment a la millora.
Per
la nostra part, ha estat una satisfacció poder gaudir alhora que hem continuat
construint la nostra línia metodològica i hem treballat cooperativament no
només els alumnes sinó també els mestres.
Enllaços complementaris
Jornada de formació i impuls de les matemàtiques. A càrrec de Marcos Marrero.
Article a la revista de l'escola
Enllaços complementaris
Jornada de formació i impuls de les matemàtiques. A càrrec de Marcos Marrero.
Article a la revista de l'escola
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada